onsdag 21 oktober 2015

Min utdelningstillväxt

Då var jag klar med sammanställningen över hur utdelningstillväxten på min nuvarande portfölj skulle ha varit om jag haft den retroaktivt sen 2012. Att 2012 blev basår hänger samman med att det var då jag började köpa utdelningsaktier istället för fonder.

ÅrUtdelningstillväxt
20120,00%
2013−4,87%
20149,42%
20153,65%

2013 var tydligen ett mörkt år för min utdelningstillväxt, vilket främst beror på att Ratos och Kungsleden sänkte sina utdelningar. 2014 var däremot ett väldigt bra år då många av mina  bolag höjde sina utdelningar rejält,

2015 var även det ett OK år som dock inte klarade min målsättning om 5% ökning då Prospect Capital sänkte sin utdelning.

Nu är ju inte min tanke att man skall överanalysera varje enskilt år, utan mer att se att utdelningstillväxten  ligger på en rimlig nivå över tiden. Vad tycker ni om detta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar