måndag 8 augusti 2016

Kikar på PPM

Gjorde lite omplacering i PPM sparandet i helgen. Jag har sedan knappt ett år haft majoriteten av pengarna i Spiltans Räntefond Sverige. Tidigare har jag hoppat runt bland olika fonder för att jaga avkastning med varierande framgång, Om jag skall vara ärlig så har jag underpresterat nästan varje år.

Därför har jag nu beslutat mig för att investera enligt modellen 80/20, med 80% aktier och 20% räntor. Dock börjar jag inte med den fördelningen direkt utan lägger mig till en början med 40/60.

Tanken är att utöka aktien delen i omgångar, månadsvis/kvartalsvis lite beroende på hur börsen går. De fonder jag har val ut och ursprunglig fördelning är denna:

Spiltan Räntefond60%
Delphi Nordic15%
AP7 Aktiefond15%
Didner & Gerge Småbolag5%
Didner & Gerge Aktiefond5%

När omfördelningen är klar är tanken att PPM portföljen skall se ut som följer:

Spiltan Räntefond20%
Delphi Nordic20%
AP7 Aktiefond20%
Didner & Gerge Småbolag10%
Didner & Gerge Aktiefond10%

Någon som har nån åsikt om fondvalen eller om fördelningen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar