måndag 11 januari 2016

Status amorteringsportföljen

Min avstämning av amorteringsportföljen 2015-12-31 visade att jag låg plus hela 62kr gentemot om jag hade amorterat. Sen årsskiftet har jag ökat portföljen med ytterligare 2st HM och 4st Telia, samtidigt som kurserna har rasat, vilket gör att jag nu ligger över 200kr back.

Men som jag tidigare nämnt är detta ju ett projekt som skall löpa över ett antal år innan man kan dra några som helst slutsatser om lönsamheten i detta. Och just för detta projektet kan man ju tycka att årets "börsras" är synnerligen välkommen då portföljen fortfarande är liten och nystartad.

Så här ser portföljen ut just nu:

Amorteringsportfölj
AktieAntalKursVärde
HM B7277,701943,90
Oriflame6121,30727,80
Skanska B4154,20616,80
Telia Sonera1539,97599,55
3888,05

När det gäller min huvudportfölj är det lättare hålla sig för skratt när man ser hur många 10-tusenlappar man har tappat i värde sen toppen. Men å andra sidan är det lite roligare att köpa aktier när man nu kan hitta dem på mer attraktiva nivåer. Vidare närmar vi oss rapportperioden och utdelningssäsongen, skall bli mycket intressant att se årsredovisningarna från mina innehav samt förslagen på utdelning.

Nästa inlägg kommer bli en presentation av min huvudportfölj samt lite kommentarer om vad som hänt i den sen jag sist presentera den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar