onsdag 15 april 2015

Äntligen dags

Nu är det äntligen dags för mig att starta min egen blogg. Har sedan 4-5 år läst mycket av det som skrivs på bloggar om ekonomi och investeringar.

Kort om mig själv och min syn på sparande och investeringar.

Jag är i den tidiga 40års åldern, utbildad civilekonom och arbetar på ett mindre företag. Har handlat med aktier och fonder i hela mitt vuxna liv. I perioder har det skett väldigt passivt och i andra perioder i form av nån day/swingtrading. Ni kan aldrig gissa vad som har gått bäst.

Började redan tidigt att spara nån 100 lapp i månaden och har sen fortsatt med det, tyvärr skala jag aldrig upp den 100 lappen när inkomsterna ökade. Har alltid tänkt att spara kan man börja göra när man är lite äldre, nu skall man leva, festa, resa osv.

Helt plötsligt var man sen lite äldre, med för stora fasta kostnader och för litet sparande. Detta var omkring 2011.

Kom ihåg att jag hitta bloggen Miljonär innan 30 och i princip sträck läste igenom hela hans blogg om hur han spara in och gjorde snålandet till en konstform för att nå sitt mål om att bli miljonär. Samtidigt som det var inspirerande att läsa insåg jag att detta inte var nåt för mig, jag har därför gått en annan väg som inte alls är lika extrem.

Men helt klart har han inspirerat många och blogg efter blogg handlar om snålmånader och om hur mycket av lönen man kan spara.

Andra bloggar som jag haft stort intresse av att läsa är Lundaluppen, Stockman, 40procent 20år, men även många andra som jag säkert kommer få tillfälle att komma tillbaka till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar