tisdag 22 september 2015

Amortera, eller inte amortera?

Håller på och lägger om mitt bolån till en ny bank med lägre ränta, och sitter och funderar på hur man skall göra med amortering. På mitt nuvarande lån har jag en amortering på knappt 700kr i månaden, alternativet är att stoppa amorteringen och investera  motsvarande summa i en ny ISK och se om man kan slå räntekostnaden i avkastning.

Min långsiktiga plan har varit att amortera för att i princip vara skuldfri, att sluta amortera är ju en från steg från den planen, men känns som en väldigt roligt projekt att testa. Hade jag haft högre belåningsgrad hade jag definitivt fortsatt att amortera, men med den låga grad jag har ser jag nu möjligheten att "leka" lite.

Hur ställer ni i er i frågan om amortering, hur, när, om kan man strunta i amortera och göra annat för pengarna istället?



2 kommentarer:

  1. Har själv ca 20% belåning på portföljen men vill ned på 0%.

    Bolånet kommer jag eventuellt behålla delar av på lite längre sikt.

    Lite nyfiken om hur många % belåning du har?

    SvaraRadera
  2. Portföljen är för närvarande obelånad, och lägenheten har en belåning nånstans runt 15-20%.

    SvaraRadera