måndag 19 oktober 2015

Utdelningstillväxt

Ett av mina mål med mitt aktieinnehav är att ha en utdelningstillväxt runt 5% eller över. Ligger man under det bör man i mitt tycke titta över sitt innehav och se vad det beror på, har man för mycket preferensaktier eller släpar andra innehav efter med höjningar eller kanske rent av har sänkt sin utdelning.

För närvarande har jag ingen koll på om jag uppfyller mitt mål eller ej, och så kan vi naturligtvis inte ha det. Har funderat en del på hur jag bäst skall kunna följa upp det då innehaven och dess fördelning ändras över tiden. Jag har därför kommit fram till att det "bästa" sättet för att göra detta är att man tar dagens portfölj och sen räknar ut vad den hade för utdelning bakåt i tiden.

På detta sättet kan man enkelt se om ens portfölj har den utdelningstillväxt man önskar, eller om man behöver justera innehaven för att klara målet. Återkommer med hur min portfölj har klarat sig när jag är klar med uträkningen.

 

2 kommentarer:

  1. Jag brukar kolla på 4traders, Morningsstar och sedan gissa nästa års utdelning. Denna siffra sparar jag i ett Google spreadsheet: http://z2036.blogspot.se/2015/09/z2036-global-dividend-spreadsheet.html

    SvaraRadera
  2. Mycket roliga siffror och fina mätare för oss som gillar siffror. 4traders brukar jag också titta på för att få estimat på kommande utdelningar.

    SvaraRadera