tisdag 13 oktober 2015

Kommentar till RikaTillsammans angående TrustBuddy

Gjorde en kommentar i morse på RikaTillsammans blogg gällande TrustBuddy, när det inte publicerades gjorde jag ett nytt inlägg i eftermiddags men inte heller det har publicerats. Gissningsvis har det vart nån teknisk bugg, då jag kan inte sen nån anledning kring varför RikaTillsammans skulle valt att stoppa min kommentar.

I alla fall väljer jag att lägga ut mina tanke gångar om Trustbuddy och RikaTillsammans blogg här.

RikaTillsammans avslutar med att han tror att 10-20% av inlånarnas pengarna är borta. Min kommentar var att jag bedömde att 70-80% av pengarna är borta.

Det har fluktuerat lite olika siffror i media om hur stort utlånat kapital TrustBuddy har och hur mkt som är klassats som dåliga krediter. Men nånstans runt 70-75 av kapitalet verkar vara dåliga krediter. Min gissning är att dessa kan säljas för kanske 10-20% av värdet. Sen gissar jag att en del av lånen som fortfarande inte klassas som dåliga krediter kommer att bli det och kommer också att säljas till reducerat pris.

Summa summarum kommer långt mer än 10-20% av kapitalet vara förlorat, dock kanske inte riktigt så mycket jag nämnde i min kommentar men i alla fall en bra bit över 50% bör vara förlorat.

Sen vände jag mig även mot att han tyckte det var märkligt att fifflet kunnat pågå under en längre tid. Enligt mig har det dock funnits indikationer på att allt inte stod rätt till i över 2 år om man valt att läsa TrustBuddys officiella tråd på Flashback. Denna tråd kom i princip högst upp om man googla på TrustBuddy innan skandalen var ett faktum, och att googla ett företag som TrustBuddy innan man sätter in pengar där känns som steg 1 i bakgrunds kollen.

Hade själv satt in en liten slant på TrustBuddy men var en av de lyckliga som lyckades göra 90% uttaget för snart 2 år sen, mkt tack vare den informationen som framkom i TrustBuddy tråden på flashback.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar