måndag 12 oktober 2015

Tankar om sparande

Har som jag tidigare nämnt haft ett väldigt dåligt sparår då jag haft väldigt mycket extra utgifter hittills. Dock ser i alla fall oktober och november ut att bli väldigt billiga månader mig,

Så nu sitter jag och tittar på semesterresor, lyxfällan nästa? Nej så illa är det ju inte förstås, men jag känner mig ändå lite vemodig då jag känner att jag misslyckas i mitt sparande. Tror man blir lite skadad när man surfar runt och läser på bloggar om hur folk sparar och snålar för att kunna bli ekonomiskt oberoende fortast möjligt.

Sällan ser man nån berätta om att det var på en restaurang och åt en bättre middag i paritet med 10st Axfood aktier, eller att nån köpt hem en riktig god flaska vin till helgen. Själv gillar jag både att gå ut och äta och att laga till nått gott hemma, och gör nåt av det mer eller mindre varje vecka. Vad är meningen med att spara massa pengar om man inte tänker använda dem till annat än möjligheten att leva samma "torftiga" liv man lever nu lite tidigare utan att behöva arbeta?

Min filosofi är att jag vill kunna pensionera mig nån gång i tidiga 60-års ålder, alternativt gå ner i arbetstid, och då kunna leva på samma sätt som nu men kanske lite mer resor utomlands.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar