måndag 14 december 2015

När räcker det

På min semester började jag fundera på när det är dags att dra ner på sitt sparande och/eller börja spendera lite av utdelningarna man får in. Jag har inte som mål att göra mig en tidig pension, för det har jag alldeles för dålig lön alternativt för höga levnadsomkostnader,

Men min förhoppning är att jag i alla fall skall kunna kunna sluta vid 60-62 och då kunna ha samma inkomst som nu med hjälp av min aktieportfölj.

Funderingar man får när man ligger i solen och har det gott, borde jag inte resa mer nu medans man är relativt ung och frisk. Slutar jag spara bör jag kunna åka utomlands 2 gånger per år utan problem, då kan man låta portföljen växa bara med utdelningarna.

När är portföljen tillräckligt stor? När kan man börja njuta lite av det man sparat ihop. Att nå ekonomisk frihet vore trevligt att uppnå, men är inte en rimlig målsättning för mig då det skulle påverka det jag kallar livet för mycket.

Väldigt många bloggare eftersträvar ju den ekonomiska friheten och möjligheten att sluta arbeta tidigt, men för oss andra när är det rimligt att trappa ner på sparandet och så smått börja använda pengarna som trillar in på resor, restauranger, dyra viner och annat som gör detta livet roligt att leva.

Hur resonerar ni andra, som inte tänker gå i pension vid 45?

3 kommentarer:

  1. Tja... med en beräkning i excel sâ kan du fâ ut ditt svar ganska snabbt.

    Om du sedan väljer att spara dom pengar snabbt och enbart köra ränta pâ ränta eller om du väljer att spara det lite lângsammare âr efter âr tills du gâr i pension spelar mindre roll.

    Sâ gör den där beräkningen sâ slipper du ligga och undra över det hela.

    SvaraRadera
  2. Jo den matematiska svaret är ju inte det svåra, utan mer det psykologiska. Låt oss för enkelhets krävs 1 miljon för att kunna sätta den guldkant på livet man önskar. Men sparar man 100k till får man det lite bättre, och när man sparat dem så tänker man att 100k ytterligare gör det ännu lite bättre.

    Risken som jag ser det är att man alltid jagar lite extra istället för att njuta av det man har.

    SvaraRadera
  3. Kloka synpunkter...

    Jag ha aldrig trott på att "sluta jobba" och ha "semester" på heltid.
    Den sociala biten med arbetskamrater och tillfredsställelsen att göra ett bra jobb kan aldrig överskattas.
    Däremot bör man ha "inkomst av kapital" (utdelningar) som komplement till lön och pension.

    Hur mycket behöver man?
    Någonstans mellan 25 till 50% av lön / pension i extrainkomst som ger guldkant på tillvaron.
    Det tar några år med det är värt att vänta på.
    Om man i stället vill gå ner i arbetstid eller ta tidigare pension är en smaksak.

    Besser

    SvaraRadera