måndag 23 november 2015

Tecknar Dometic

Idag var sista dagen för att teckna Dometic, och efter en snabb genomgång av prospektet valde jag idag att teckna mig för 300 aktier. Teckningsintervallet är angivet till 43-52kr, och gissningsvis kommer teckningskursen bli 52kr, det är i alla fall det jag räknat med.


Företaget är är mest kända för sina vitvaror till husvagnar, husbilar och båtar, men de har även produkter inom luftkonditionering, fläktar,  vattenvärmare, toaletter med mera. Sista året har företaget haft en tillväxt på 36% varav nästan hälften härrör från  förvärv medans organiska tillväxt och valutaeffekter stod för 8% respektive 11%.  Den organiska tillväxten tycker jag är väldigt fin för ett företag som verkar inom en sån mogen bransch som Dometic ändå är i.

Gör aktien ett skutt uppåt när handeln startar är jag inte främmande för ta hem en vinst direkt, för att sedan lägga aktien på min bevakningslista. Detta då jag tycker det var svårt att sätta ett rimligt pris på aktien då tidigare nämnda förvärv men även några försäljningar försvårar bedömningen. Gör inte aktien något skutt gråter jag absolut inte då jag primärt teckna aktierna för jag tror på att det kommer bli en bra långsiktig placering. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar