söndag 19 april 2015

Lite om min tanke om sparande

Som jag redan nämnt har jag alltid sparat lite pengar, men aldrig skalat upp sparandet när inkomsterna ökade. Så när jag kom till den insikten att man nog borde börja spara lite mer var det inte det lättaste att göra.

Under åren sm gått sen man började jobba hade man skaffat sig för stort boende, vardagsbil och sportbil osv. Hade man inte skaffat sig massa ovanor under åren så hade det varit lättare och mindre omställning för att komma igång.

Boendet är min enskild största kostnad, men så är det väl för de flesta antar jag. Jag bor större än vad som egentligen är motiverat för mina behov. Dock trivs jag väldigt bra där jag bor så någon flytt har det inte blivit än. Så för att minska mina boendekostnader har jag sett över andra kostnader för boende, såsom försäkringar, telefonabonnemang, internetabonnemang osv.

Just kostnadsmedvetenhet är nåt jag har jobbat med. Jag har skärt i alla mina kostnader, vissa kostnader har försvunnit helt och andra minskat markant. Detta har inneburit att jag kunnat öka mitt sparande utan att behöva dra in på sådana saker jag tycker är roligt att göra. Kan det bli bättre?

Hur tänker ni som håller på med snålmånader osv? Vad är det som driver er till att avstå från så mycket för att kunna utöka ert sparande ytterligare? Fast ni kanske inte tycker ni avstår från nåt, grattis till er i så fall.

Tänkte avrunda dagens inlägg med ett litet spartips:

Som ni alla vet finns det ju tjänster på nätet för hitta billiga försäkringar, en jättebra tjänst som kan spara er massa tusenlappar om året. Mitt tips är att använda er av dem för att hitta vilka som är billigast, men sen inte teckna försäkringen genom tjänsten. Ring istället själv upp de billigaste bolagen och fråga efter pris, detta har i princip alltid lett till lägre pris då de inte behövt betala kommission till försäkringsförmedlaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar